Over ons

Voordelig tanken in Lexmond nabij de A27

De wintertijd komt eraan, voorkom problemen

De R zit alweer een tijdje in de maand, de dagen worden korter en de temperatuur wordt lager. Het is dan ook belangrijk om te zorgen dat de brandstofopslag de winter goed doorkomt. Wij hebben voor u daarom een aantal wintertips onder elkaar gezet om eventuele problemen te voorkomen.

Tip 1: Vervang tijdig de filters van de brandstoftank
De filters in de brandstoftank filteren onzuiverheden uit de brandstof en zorgen ervoor dat de brandstof schoon is voordat het een machine, generator of voertuig in gaat. Bepaalde onzuiverheden die uit de brandstof zijn gefilterd en in de filters blijven hangen, zetten uit bij een koude temperatuur. Vervolgens slaan de filters op slot. Hierdoor wordt tanken onmogelijk. Dit kan voorkomen worden door de filters te vervangen voordat het écht koud wordt.

Tip 2: Dieseltank reinigen
Herkent u één van de onderstaande punten?

  • Stotterende of haperende motor
  • Merkbaar verlies vermogen
  • Bruinzwarte afscheiding in tank, filters of motor
  • Slecht of niet startende dieselmotor
  • Troebele diesel
    Dan is het waarschijnlijk tijd om de dieseltank te reinigen. Dit is enorm belangrijk om problemen te voorkomen.

Tip 3: Beschutting
Plaats vrachtwagens, machines en mobiele brandstofcontainers ’s nachts uit de wind of in een loods. Een harde, koude wind kan de temperatuur plaatselijk namelijk wel met 5 graden verlagen.

Tip 4: Aftanken van vrachtwagens en machines
Het is belangrijk om de vrachtwagens en machines elke avond volledig af te tanken. Hoe voller de dieseltank, hoe minder ruimte er namelijk overblijft voor condensvorming. Hierdoor wordt de kans dat er condenswater in de diesel terechtkomt beperkt.

Tip 5: Geen petroleum of benzine bijmengen
Het is van belang om geen petroleum of benzine aan de diesel toe te voegen. Het toevoegen van petroleum of benzine vermindert namelijk de viscositeit, het vlampunt en de smerende werking van de diesel. De kans is groot dat dit tot motorschade leidt.

Tip 6: Wat te doen als de brandstof toch bevriest?
Als de diesel toch bevroren is dan zit er niks anders op dan wachten tot de diesel ontdooit. Hierbij kunt u de bevroren leidingen verwarmen en het brandstoffilter vervangen.

Tip 7: Stap over op Blauwe Diesel 20 of Neste MY Renewable Diesel
Blauwe Diesel 20 heeft dezelfde samenstelling als de in Scandinavië gebruikte Artic Diesel. Hierdoor is Blauwe Diesel 20 of Neste MY Renewable Diesel™ geschikt voor de meest extreme weerscondities en buitentemperaturen van -20 °C of lager. Hierdoor komen startproblemen of ongewilde stilstand door bevroren brandstof niet meer voor.

Hebt u technisch advies nodig? Wij staan voor u klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.

brandstoffenhandel van zessen lexmond